Wanneer gaat de gemeente Denderleeuw tegengas geven aan de NMBS/Infrabel???

Op 23 oktober 2022, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

Slecht werkende slagbomen op de N405 steenweg Aalst – Ninove in Welle, die een eeuwigheid gekost hebben om op te lossen. Afschaffen van de overweg in de Terjodenstraat, die veelvuldig gebruikt wordt de inwoners van Welle en Haaltert. Knip op treinverbinding Aalst – Ninove – Geraardsbergen die voor meer dan 1 uur vertraging zorgt en Denderleeuw opzadelt met een hoop misnoegde reizigers. Ik denk dat het veilig is om onderhand te zeggen NMBS HEB EEN BEETJE RESPECT VOOR DENDERLEEUW!!!

Is het niet de eerste taak van onze gemeenteraadsleden om te luisteren naar hun bevolking? Waarom gebeurt het dan in de dossiers van NMBS/Infrabel niet? Het afschaffen van de overweg in de Terjodenstraat stuit op zeer veel weerstand. Om en bij 1500 inwoners tekenden een petitie, de tweede ondertussen. Er werden opnieuw een veelvoud aan bezwaarschriften ingediend tegen de plannen. De reactie van de gemeente vraagt u? In de gemeenteraad van donderdag 23 juni 2022 werd het standpunt van de gemeente meer dan duidelijk. Ik raad iedereen aan om de gemeenteraad te herbeluisteren. De manier waarop de vraagstellers door de bevoegde mandatarissen behandeld werden is meer dan ongehoord en ongezien. Het zou ondertussen toch duidelijk moeten zijn dat er in Welle geen draagvlak is voor deze sluiting. Hoever moet de bevolking gaan om eindelijk gehoor te krijgen? De mobiliteitsstudie die gebruikt wordt ter verdediging staat bol van de fouten. Wat de langsweg betreft, is er een gemakkelijkere manier om sluipverkeer te vermijden: laat de overweg gewoon open. Hij wordt vaak gebruikt, omdat het de enige manier is om het fileleed aan het kruispunt Albatros te vermijden. Wat ons zwaar op de maag ligt, is dat de meerderheid in de gemeenteraad het aanleggen van de langsweg en daarmee ook de sluiting van de overweg goedkeurde, terwijl de termijn voor bewoners om bezwaarschiften in te dienen nog steeds liep. Als de overweg verdwijnt, dan worden twee gemeenten van elkaar afgesloten. Dan moeten de Wellenaars kilometers omrijden om tot in Haaltert te geraken of terug. Er werd geen rekening gehouden met de inwoners. Heel dit dossier is gebaseerd op halve waarheden en assumpties bedoeld zodat infrabel wat euro’s kan besparen op onderhoud van het spoorweg netwerk. Als bezorgde burgers van Welle en vertegenwoordigers van onze inwoners laten wij dat als N-VA niet toe. We zullen ons blijven verzetten en blijven aankaarten dat deze beslissing verkeerd is.

Het wordt tijd dat de gemeente de belangen van zijn inwoners verdedigt in dit dossier in plaats van de belangen van Infrabel.

Ook in het dossier rond de knip op de treinverbinding Aalst – Ninove – Geraardsbergen gebaart het gemeentebestuur van krommen haas. Met het nieuwe NMBS-vervoersplan sinds 12 december, is de rechtstreekse verbinding tussen Aalst en Ninove en Geraardsbergen afgeschaft. In theorie duurt de reistijd hierdoor slechts 3 minuten langer, maar in de praktijk doen pendelaars er een uur langer over omdat ze in Denderleeuw hun aansluiting missen door vertraging. Hierdoor komen niet alleen scholieren te laat aan op school maar verliest het openbaar vervoer in de Denderstreek ook aan kracht. Want wie een uur en 23 minuten doet over een traject van 15 kilometer, schakelt opnieuw over op de wagen. De oorzaak van het probleem ligt exclusief bij de NMBS. De NMBS weigert pertinent om de aansluiting naar Ninove en Geraardsbergen in Denderleeuw te verzekeren. Het is sowieso al een calvarietocht om de verbinding te halen. De aansluiting missen resulteert altijd in een uur verloren tijd, er is namelijk maar 1 trein per uur. Ook de uurregeling van De Lijn is op geen enkele manier afgestemd op de gewijzigde dienstregeling van de NMBS. Bovendien loopt de reistijd dan verder op met 30 minuten extra.

Als N-VA eisen we dan ook van het gemeentebestuur dat:

De gemeenteraad goedkeuring geeft voor een gepeperd schrijven van het gemeentebestuur aan de directie van de NMBS
Het college een gelijkaardig schrijven laat vertrekken vanuit de vervoersregioraad Aalst, ifv groter draagvlak en gewicht
In de mobiliteitsvisie 2030 van de vervoersregio Aalst de spoorverbinding beter moet ingeschreven worden.

We roepen de gemeente op om eindelijk actie te ondernemen richting die instanties die miljarden subsidie krijgen voor een kernopdracht die ze niet vervullen.

Voor een beter Denderleeuw, betere Denderstreek en beter Vlaanderen

Secretaris N-VA Denderleeuw