N-VA Denderleeuw over het Islamitisch Centrum Safa Dender

Op 17 juni 2024, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

In reactie op de recente verklaringen van Vlaams Belang Denderleeuw omtrent de vergunning voor het Islamitisch Centrum Safa Dender, willen wij als N-VA Denderleeuw enkele feiten verduidelijken. Het is belangrijk om de juiste informatie te verschaffen en onjuiste beweringen recht te zetten.

1. Historiek van het dossier: Het Islamitisch Centrum Safa Dender voert al meer dan tien jaar activiteiten uit in het Kasteeltje. Het is dus geen nieuw gegeven. De nieuwe vergunning maakt het echter mogelijk om meer gelovigen te ontvangen, wat tot een aanzuigeffect zou kunnen leiden. Op hun sociale media spreken ze dan ook vaker van hun moskee dan van hun centrum. De vrees dat de finaliteit van dit bouwproject, eerder een moskee zal zijn. Is terecht en ook onze vrees.

2. Weigering van de vergunning: De gemeente Denderleeuw heeft de vergunning tweemaal geweigerd, en ook de provincie heeft, tegen het advies van haar administratie in, de vergunning geweigerd. Toch heeft de Raad voor Vergunningsbetwistingen uiteindelijk groen licht gegeven voor de bouw van het islamitisch centrum.

3. Acties van N-VA: Onze afdeling heeft actief de weigering mee bepleit bij de deputatie, waar N-VA deel van uitmaakt. Wij hebben proactief informatie ingewonnen bij onze juridische diensten en vastgesteld dat de meest effectieve manier om de vergunning aan te vechten is via een klacht bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen door een omwonende. Op 7 maart 2024 hebben wij deze informatie, inclusief de te volgen procedure, doorgegeven aan Kristof Slagmulder, die zelf in dezelfde straat woont. Tot op heden heeft hij echter nog geen stappen ondernomen om deze klacht in te dienen. Als N-VA vragen wij ons af waarom Kristof nog geen actie heeft ondernomen, ondanks dat hij alle middelen hiervoor in handen heeft. Zijn hier politieke motieven in het spel?

4. Technische en sociologische argumenten: Bij het geven of weigeren van een vergunning gaat het om technische redenen zoals verkeerstechnische of stedenbouwkundige aspecten. Sociologische argumenten, zoals aangehaald in de petitie van het VB of door ons, moeten op gemeentelijk niveau worden behandeld.

5. Beroep van de gemeente: Indien de gemeente in beroep wil gaan en denkt nieuwe argumenten te hebben, staan wij klaar om dit voorstel te steunen en desgewenst een wisselmeerderheid te leveren.

Conclusie: Het is duidelijk dat Vlaams Belang niets heeft gedaan om de vergunning aan te vechten, terwijl Kristof Slagmulder alle middelen in handen had om actie te ondernemen. Als oppositiepartij hebben wij constant druk uitgeoefend op het gemeentebestuur en proactief informatie verzameld om dit project tegen te houden. Het is tijd dat Vlaams Belang open kaart speelt en stopt met roepen van de zijlijn. Wij blijven ons inzetten voor de belangen van de gemeente Denderleeuw en roepen Vlaams Belang op hetzelfde te doen.

Johan Duyck,
Fractieleider N-VA Denderleeuw