N-VA voorstel voor de gemeenteraad van 28 april 2016, oefenkansen Nederlands

Op 24 april 2016, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

De N-VA-fractie wil samen met UNIZO en het Centrum voor volwassenenonderwijs, de Week van de anderstalige klant organiseren. Tijdens deze week krijgen cursisten Nederlands de kans om de taal te oefenen en het lokale handelsaanbod beter te leren kennen.

“Een taal leer je het best door deze ook buiten de klas te gebruiken. Daarom willen we met dit initiatief anderstaligen de kans geven om Nederlands te oefenen en tegelijk kennis te maken met de lokale handelaars ”, legt voorzitter Johan Duyck uit.

Met het project kunnen cursisten via een uitgestippelde route vragen stellen aan lokale handelaars of verenigingen. Deze vragen hebben ze zelf vooraf voorbereid in de klas. De deelnemende handelaars kregen een korte vorming, waarin hen werd aangeleerd hoe ze in eenvoudige taal het nodige kunnen duidelijk maken.

Johan Duyck: “We hopen op de enthousiaste medewerking van onze lokale middenstand. Dit wordt ook ten zeerste op prijs gesteld door de cursisten.”